راهنمای کامل سایز مناسب کفش برای کودکان

در این جا می‌خواهیم به تمام مسائلی بپردازیم که دانستن آنها در زمان انتخاب سایز کفش کودکان در هر سنی اهمیت دارند، این راهنما می‌تواند به انتخاب کفش برای بچه‌های کوچک تر (نظیر نوزادان یا کودکان تازه به راه افتاده) یا کودکان بزرگتر (نونهالان و نوجوانان) کمک کند.

از این راهنما برای اندازه گیری پای دلبند خود استفاده کنید و بدین ترتیب به انتخاب کفش بر اساس استانداردهای جهانی بپردازید.

رشد پای کودک چگونه است؟

پای کودکان اغلب به صورت ناگهانی رشد می‌کند. برای این که مطمئن شوید پای فرزند شما از کفش یا چکمه‌اش بزرگتر نشده است، اندازه گیری دو ماه یک بار ابعاد پای آنها اهمیت دارد. از نوزادی تا دو سالگی، پای کودکان به طور معمول دو سانتی متر در سال رشد می‌کند. در سنین دو تا پنج سالگی، نرخ رشد اندازه پا کاهش می‌یابد و به 1.5 سانتی متر در سال می‌رسد. در نهایت در سنین شش تا یازده سالگی، پای کودکان به طور تقریبی به اندازه یک سانتی متر در سال رشد می‌کند.

راهنمای انتخاب سایز مناسب کفش برای کودکان

اندازه کفش نوزادان

کودکان از ده تا هیجده ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند. در محیط‌های داخل خانه استفاده از کفش برای کودکان ضروری نیست. در عوض، بهتر است به کودکان اجازه دهید با پای برهنه یا جوراب‌های بدون ساق راه بروند، این موضوع به تقویت ماهیچه‌های در حال رشد پای کودک کمک می‌کند. در محیط‌های بیرونی، باید از پای کودکان در مقابله با محیط اطراف محافظت شود و برای این کار بهتر است از کفش‌های سبک، منعطف، ترجیحا ساخته شده از الیاف طبیعی و دارای قابلیت تنفس (نظیر کفش‌های کتان، پشمی یا چرمی) استفاده شود.

بهتر است به طور منظم به اندازه گیری دقیق پای کودکان خود بپردازید، زیرا پای کودکان در یک سال و نیم اول زندگی رشد بسیار سریعی دارد. به یاد داشته باشید که کفش‌های نامناسب می‌توانند آسیب‌های غیرقابل برگشتی به بدن کودک وارد کنند. شما می‌توانید از جدول زیر برای تعیین اندازه پای کودک، نسبت به سن و طول پا استفاده کنید.

جدول انتخاب سایز کفش نوزاد

جدول سایز کفش کودکان

اندازه کفش کودکان بزرگتر و نونهالان بین سنین هفت تا دوازه سالگی در جدول زیر آمده است. در صورتی که اندازه پای کودک از 21.6 سانتی متر برای دختران و 24.1 سانتی متر برای پسران بیشتر شد، شما باید برای آنها به سراغ کفش‌های بزرگسالان بروید.

جدول انتخاب سایز کفش کودک

آموزش
babyadmin

چک لیست سیسمونی ضروری نوزاد دختر و پسر

مادرانی که اولین فرزند خود را در راه دارند به این فکر می‌کنند که نوزادشان به چه چیزهایی نیاز واقعی خواهد داشت و باید این لوازم را قبل از تولد نوزاد خریداری کنند. خرید لوازمی که در بدو تولد زیاد مورد استفاده نوزاد نیستند ضرورتی ندارد. اما باید مراقب باشید

ادامه مطلب »
آموزش
babyadmin

آموزش تصویری بستن بند کفش برای کودکان

با اینکه یادگیری بستن بند کفش یک مهارت حرکتی ظریف و پر چالش برای کودکان است اما والدین می توانند با تمرین و صبوری نحوه آموزش بستن بند کفش را به کودکان خود را بر عهده گیرند.  مواردی مانند کفش های چسبی می توانند آموزش کودکان را آسان تر کنند

ادامه مطلب »

اندازه کفش کودکان بر اساس سن

در جدول زیر تلاش شده است محدوده سایز کفش‌ها برای سنین مختلف نشان داده شود. توجه داشته باشید که رشد پای کودکان نه تنها فرد به فرد متفاوت است، بلکه بسیار سریع رخ می‌دهد. پای کودکان، خصوصا نوزادان و کودکان تازه به راه افتاده، می‌تواند تا دو و نیم سانتی متر در سال رشد کند.

جدول سایز کفش کودک 1 تا 12 ساله

اندازه گیری پای کودکان

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که اندازه گیری پا را بعد از ظهر انجام دهید، زیرا پای افراد بعد از ظهرها پهن تر و بلندتر هستند.

توجه کنید که کودک باید ایستاده باشد و در موقعیت ایستاده به اندازه گیری ابعاد پای وی بپردازید، زیرا این موضوع بر سایز پای افراد تاثیر می‌گذارد.

برای اندازه گیری، بهتر است پای کودک را بر روی نوار اندازه گیری قرار دهید و فاصله از پاشنه تا نوک بزرگترین انگشت پا را حساب کنید. عددی که با این روش اندازه می‌گیرید، اندازه سایز کفش کودک شما را مشخص می‌سازد.

روش صحیح اندازه گیری پای کودک برای خرید کفش

چگونه اندازه کفش کودک خود را اندازه گیری کنیم؟

در ابتدا پای کودک خود را بر روی یک صفحه کاغذی قرار دهید و با مدادی عمود بر سطح، محیط پا را بر روی کاغذ رسم کنید. سپس با کمک خط کش به اندازه گیری بزرگترین فاصله بپردازید و بر اساس طول اندازه گیری شده سایز کفش فرزند خود را از روی جدول به دست آورید.

اندازه گیری پای چپ و راست کودک

تفاوت‌هایی به اندازه یک تا دو سانتی متر میان دو پای افراد، امری طبیعی است. با این حال این تفاوت‌ها می‌تواند به اندازه یک سایز، کفش را بزرگتر کند و در زمان خرید نیز باید این تفاوت به طور کامل در نظر گرفته شود. همواره خرید کفش را بر اساس بزرگ ترین پا انجام دهید.

  • به یاد داشته باشید که در برندهای مختلف، سایز کفش‌ها تفاوت‌های اندکی دارند. بعضی کوچک تر هستند و بعضی کفش‌های بزرگتری دارند. از روش اندازه گیری سایز و مقایسه با جدول تنها برای تخمین سایز پای کودک استفاده کنید و در زمان خرید خصوصا برای کودکان، کفش‌ها را امتحان کنید.
  • اندازه گیری را هر دو ماه یک بار تکرار کنید، این موضوع برای فهمیدن اندازه پای کودکان اهمیت بیشتری دارد، زیرا پای آنها با سرعت بسیار زیادی رشد می‌کند.

راهنمای سایز کفش اسکچرز کودک

چگونه بفهمیم که اندازه یک کفش مناسب است؟

به طور معمول والدین به بررسی نوک شست پای کودک اکتفا می‌کنند تا ببینند چه فضایی برای رشد شست در درون کفش باقی مانده است. متاسفانه این آزمایش به تنهایی برای تعیین مناسب بودن اندازه کفش کافی نیست. مشکل زمانی آغاز می‌شود که کودکان در زمان امتحان کفش انگشتان خود را به عقب می‌کشند و بدین ترتیب پا کوچکتر به نظر می‌رسد. در این حالت ممکن است والدین احساس کنند جای کافی برای پا وجود دارد، با این که در واقعیت کفش کوچکتر از وضعیت مناسب است.

بهتر است والدین دست خود را در جلوی کفش قرار دهند تا کودکان قادر به بستن پنجه پای خود نباشند. از طرف دیگر بهتر است فضای کفش در پشت پاشنه نیز اندازه گیری شود. بدین ترتیب والدین می‌توانند از وجود فضای کافی برای رشد پای کودک مطمئن شوند.

سایز مناسب کفش برای کودک

کودکان به چه میزان فضایی در کفش‌های خود نیاز دارند؟

کفش‌های کودکان باید به خوبی اندازه آنها باشد. بیشتر والدین تلاش می‌کنند کفش‌هایی را خریداری کنند که جای کافی برای حرکت انگشتان کودک داشته باشد. البته توجه به این نکته ضرورت دارد که کفشی به اندازه 1.2 تا 1.7 سانتی متر بزرگتر از طول پای کودک خریداری شود. این میزان بزرگتر بودن به پای کودک فضای مناسب برای حرکت در زمان راه رفتن و دویدن را می‌دهد.

به این توجه داشته باشید که استاندارد سایز بندی کفش‌ها می‌تواند تا 1.5 واحد انحراف داشته باشد. در 91 درصد موارد، سایز کفش‌ها کوچکتر از طول داخلی کفش هستند. بنابرین والدین نمی‌توانند تنها به عدد نوشته شده به عنوان سایز کفش اعتماد کنند و باید خود به انجام اندازه گیری بپردازند.

حتی اگر کفش نیز ظاهر خوبی داشته باشد و تولید کننده اندازه درستی را ارائه کرده باشد، این بدان معنی نیست که کفش گزینه مناسبی برای کودک محسوب می‌شود. والدین وظیفه دارند با در نظر گرفتن تمامی مسائل، بهترین گزینه را برای فرزند خود انتخاب کنند تا از ایجاد آسیب‌های بعدی جلوگیری کنند.